ISSN: 2611-9757
Suite française
logo
logo
  • home
  • chi siamo
  • numero corrente
  • sans souci
    • Spesso socialisti, sempre francesi. Per ricordare Claudio De Boni
  • archivio numeri
  • archivio call for papers
  • contatti
Pensare per immagini. Todorov teorico dell’arte

Massimo Maiorino
Università di Salerno

Abstract

Among the interests of Tzvetan Todorov, a light but bright space is reserved for reflection on art. In his bibliography there is an organic line of studies dedicated especially to painting that links with some of the central issues that mark his thought. Since the debut studies dedicated to Russian formalists, Todorov combines theory and language, literature and visual arts. A project that, moving from a structuralist position, considers the painting as a device for the construction of language. This essay determines the coordinates of the aesthetic reflection of Todorov and follows the itinerary that is ideally opened by the diptych on Flemish painting – Praise of everyday life. Essay on 17th century Dutch painting (2000) and Praise of the individual. Essay on Flemish Renaissance painting(2001) – and crosses the beat of the modern through the experiences of Rembrandt (2011) and Goya(2013) and reaches the dream of the Russian avantgardes (2017) and the figure of Malevič.

Keywords

Theory and art Criticism – Theory of Painting – Art of the Avant-Gardes – Enlightenment and Visual Arts – Russian Formalism and Structuralism

DOI: 10.13131/2611-9757.SUITEFRANCAISE.N1.7

DOWNLOAD ARTICOLO
DOWNLOAD L'INTERA RIVISTA
Maiorino-Sf-1-2018
Suite française

Articoli recenti

Premessa
Premessa
Antropocene. “Scientific priesthood”, “crise de la science” e opinione pubblica
Antropocene. “Scientific priesthood”, “crise de la science” e opinione pubblica
Débâcles, rivoluzioni e fratture del continuo: i Lumi e il tempo dell’inatteso
Débâcles, rivoluzioni e fratture del continuo: i Lumi e il tempo dell’inatteso
Lessici della “caduta”: degenerazione, declino ed estinzione nel discorso evoluzionistico tra XVIII e XIX secolo
Lessici della “caduta”: degenerazione, declino ed estinzione nel discorso evoluzionistico tra XVIII e XIX secolo
Le VIIe arrondissement de Paris face à la guerre de 1870 et à la Commune
Le VIIe arrondissement de Paris face à la guerre de 1870 et à la Commune
L’après-débâcle: le moment opportun pour refonder les élites? Réflexions et acteurs autour des créations de Sciences Po et de l’ENA
L’après-débâcle: le moment opportun pour refonder les élites? Réflexions et acteurs autour des créations de Sciences Po et de l’ENA
Danzare sull’abisso. La crisi di civiltà nella Francia tra le due guerre
Danzare sull’abisso. La crisi di civiltà nella Francia tra le due guerre
La Francia fuori dalla Francia: dialoghi globali su sconfitta, pace e futuri della resistenza francese (1940-1944)
La Francia fuori dalla Francia: dialoghi globali su sconfitta, pace e futuri della resistenza francese (1940-1944)
Le lunghe ombre della resa: memorie e narrazioni del collaborazionismo
Le lunghe ombre della resa: memorie e narrazioni del collaborazionismo
La débâcle ou la fin des certitudes bourgeoises. Une lecture des matériaux romanesques d’Emmanuel Levinas
La débâcle ou la fin des certitudes bourgeoises. Une lecture des matériaux romanesques d’Emmanuel Levinas
Resistere all’imperversare del moderno: La Nouvelle Droite e il progetto di rinascita europea
Resistere all’imperversare del moderno: La Nouvelle Droite e il progetto di rinascita europea
L’usine qui lutte et l’usine en ruines: sur quelques mises en récit de la désindustrialisation en France
L’usine qui lutte et l’usine en ruines: sur quelques mises en récit de la désindustrialisation en France
Her Body, Their Virtue: The Black Female Figure of Abolition in French Memorial Culture
Her Body, Their Virtue: The Black Female Figure of Abolition in French Memorial Culture

logo
  • home
  • chi siamo
  • numero corrente
  • sans souci
  • archivio numeri
  • archivio call for papers
  • contatti
© Suite française - Università di Pisa - Lungarno Pacinotti 43 56126 Pisa P.I. 00286820501 C.F. 80003670504 - ISSN: 2611-9757 - Logo creato da Davide Suriano
logo